Nieuwsbrief uitschrijvingen

Telkens als je een nieuwsbrief stuurt naar je mailinglijst, zijn er mensen die zich uitschrijven via de verplichte uitschrijf-link in je nieuwsbrief.
Zeker in het begin, als je nog niet zoveel mailadressen op je lijst hebt, is dat toch altijd weer even ‘schrikken’… maar eigenlijk zou je er zelfs blij mee moeten zijn.

Verzamelen van mailadressen

Je leest het overal… een goede mailinglijst is belangrijk en heel veel waard. ‘The money is in the list’ is een bekende uitspraak van veel internet marketeers. En daar hebben ze helemaal gelijk in; via een goede mailinglijst kan je veel meer omzet realiseren (en dus geld verdienen) dan via gelijk welke andere weg. Het conversie-percentage ligt gewoon (bijna altijd) veel hoger.

Dus begin je met het verzamelen van mailadressen om je lijst te gaan bouwen. Vaak wordt daarvoor dan ook een ‘lokkertje’ gebruikt, zoals een e-book dat mensen gratis mogen downloaden, of een video die bekeken mag worden, of een kortingscode, of …. nog heel wat andere mogelijkheden.

Opvolgen van je nieuwsbrief

En uiteraard ga je dan ook nieuwsbrieven sturen naar die kersverse mailadressen die je verzameld hebt. Iedereen (of toch bijna iedereen) zit in de uren na het verzenden van zo’n nieuwsbrief geboeid te kijken naar het rapport in zijn mailservice.

Om op te volgen hoe vaak de nieuwsbrief opengedaan wordt… hoe vaak er op de linkjes die erin staan geklikt wordt… welke dingen de mensen interessant vinden.

Uiteraard wordt er ook ‘angstvallig’ in de gaten gehouden hoeveel mensen er telkens na zo’n nieuwsbrief uitschrijven… en wat voor reden ze daarvoor opgeven. En ik ken eigenlijk niemand die het leuk vindt om dit cijfer te zien oplopen in de eerstvolgende uren.

Maar moet je dat dan wel erg vinden? Dat er mensen zich terug afmelden?

Kwaliteit van je mailinglijst

Je wil natuurlijk een grote lijst opbouwen. En dan is het niet handig als er mensen terug uitschrijven.

Als je het nuchter bekijkt, realiseer je je wel dat je eigenlijk helemaal niks hebt aan een lange lijst met mensen die niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn in wat je doet of te vertellen hebt. Van deze mensen ga je immers zelden of nooit reacties krijgen, ze gaan je berichten niet delen… en al helemaal niks van je kopen.

Voor de kwaliteit van je lijst met mailadressen is het dus alleen maar goed als mensen zichzelf netjes weer afmelden 🙂 je hebt beter een lijst van 500 mensen waarvan de helft (of meer zelfs) je mails opendoet, dan een lijst van 1000 mailadressen waar maar 10% je mails bekijkt.

Als de ‘open-rate’ en ‘click-rate’ hoger zijn, loop je ook minder risico om als afzender van spam beschouwd te worden en in de spam folder van veel mailboxen terecht te komen. Ook iets wat je wel kan missen 🙂

Geplaatst in Online geld verdienen en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *