Word jij (niet) blij van nieuwsbrief uitschrijvingen?

Telkens als je een nieuwsbrief stuurt naar je mailinglijst, zijn er mensen die zich uitschrijven via de verplicht aanwezige uitschrijf-link in je nieuwsbrief.
Zeker in het begin, als je nog niet zoveel mailadressen op je lijst hebt, is dat toch altijd weer even 'schrikken'... maar eigenlijk zou je er zelfs blij mee moeten zijn.

Verzamelen van mailadressen

Je leest het overal... een goede mailinglijst is belangrijk en heel veel waard. 'The money is in the list' is een bekende uitspraak van veel internet marketeers.
En daar hebben ze helemaal gelijk in. Via een goede mailinglijst kan je veel meer omzet realiseren (en dus geld verdienen) dan via gelijk welke andere weg. Het conversie-percentage ligt hiermee gewoon (bijna altijd) veel hoger.

Dus als je website goed opgezet is, begin je daarna ook met het verzamelen van mailadressen om je lijst te gaan bouwen.

Daar gebruiken marketeers dan vaak ook een 'lokkertje' voor. Zoals een e-book dat mensen gratis mogen downloaden, een video die bekeken mag worden, een kortingscode, of .... Er zijn nog heel wat andere mogelijkheden te bedenken.

Opvolgen van je nieuwsbrief

En uiteraard ga je dan ook nieuwsbrieven sturen naar die kersverse mailadressen die je verzameld hebt. Iedereen (of toch bijna) zit in de uren na het verzenden van zo'n allereerste nieuwsbrief geboeid te kijken naar het rapport in zijn mailservice.

Om op te volgen hoe vaak de nieuwsbrief opengedaan wordt... Hoe vaak er op de linkjes die erin staan geklikt wordt... Welke dingen de mensen interessant vinden...

Uiteraard wordt er ook 'angstvallig' in de gaten gehouden hoeveel mensen zich na zo'n nieuwsbrief terug uitschrijven. En wat voor reden ze daarvoor opgeven.

En ik ken eigenlijk niemand die het in eerste instantie leuk vindt om dit cijfer te zien oplopen in de eerstvolgende uren.

Maar moet je dat dan wel erg vinden? Dat er mensen zich terug afmelden?

Kwaliteit van je mailinglijst

Je wil natuurlijk een grote lijst opbouwen. Zo groot mogelijk liefst.

En dan is het niet handig als er mensen terug uitschrijven.

Maar als je het nuchter bekijkt, realiseer je je wel dat je eigenlijk helemaal niks hebt aan een hele lange lijst. Als dat een lijst is met veel mensen die niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn in wat je doet. Of mensen die toch niet lezen wat je te vertellen hebt.

Van deze mensen ga je immers zelden of nooit reacties krijgen, ze gaan je berichten niet delen... en al helemaal niks van je kopen.

Voor de kwaliteit van je lijst met mailadressen is het dus eigenlijk alleen maar goed als mensen zichzelf netjes weer afmelden 🙂
Je hebt beter een lijst van 500 mensen waarvan de helft (of meer zelfs) je mails open doet, dan een lijst van 1000 mailadressen waar maar 10% je mails bekijkt.

Als de 'open-rate' en 'click-rate' hoger zijn, loop je ook minder risico om als afzender van spam beschouwd te worden. En dat is iets wat je ook wel kan missen. Als je nieuwsbrief in de spam folder van veel mailboxen terecht te komt, gaan ook mensen die wel interesse hebben hem misschien missen.

Liever kwaliteit dan kwantiteit dus, als het over je mailinglijst gaat.

 

Geplaatst in Online geld verdienen en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *